Linkbuilding, eksperter, linkbuilding eksperter

Eksperters råd om linkbuilding – 2015

Linkbuilding er en meget vigtig del inden for SEO. Jeg har derfor samlet et ekspertpanel, der vil svare på en række spørgsmål i forhold til linkbuilding.

Panelet består af følgende:

Halfdan timm

Halfdan Timm

Jonathan lindahl

Jonathan Lindahl

Henrik bundtofte

Henrik Bondtofte 

soren-riisager

Søren Riisager

Hvilke værktøjer bruger du i forbindelse med linkbuilding?

Halfdan Timm:

Jeg bruger især 3 værktøjer:

1) Ahrefs til at vurdere links og stjæle links fra konkurrenter.

2) Et værktøj jeg har udviklet med Lars Holdgaards hold fra jarboo.com, der hjælper mig med at finde suspenderede .dk-domæner og sætte mig på venteliste inden de bliver frigivet.

3) Excel til at holde styr på mine processer.

Jonathan Lindahl:

3 værktøjer jeg er rigtig glad for at bruge mht. linkbuilding er:

  1. Ahrefs: Uden tvivl det bedste værktøj på markedet til at lave linkanalyse (fx af dine konkurrenters hjemmeside).
  2. Google søgning: Google søgning og deres søgekommandoer kan være utrolig effektive. Hvis du vil gå mere i dybden med det, har Grosen Friis her skrevet et glimerende indlæg om det.
  3. Yesware: Yesware kan være et utrolig effektivt værktøj mht. outreach. Med det kan du nemt opsætte e-mail skabeloner, se succesraterne for dine e-mail og meget andet.

Henrik Bondtofte:

Jeg bruger en hel del forskellige værktøjer til analyser. Her iblandt, Linkresearchtools, Ahrefs.com, MajesticSEO, SEOProfiler, Screaming Frog SEO Spider, Cognitive SEO og Excel.

Søren Riisager:

Jeg bruger Google og Ahrefs.

Hvad er din definition på et godt link?

Jonathan Lindahl:

Et godt link er ifølge mig et link, der leverer relevante besøgende/potentielle kunder til dit site (fx besøgende der køber produkter i din webshop, tilmelder sig dit nyhedsbrev mv.). Der ved du, at det er et relevant link, og et link der med meget stor sandsynlighed vil tilføje din hjemmeside værdi set fra Googles øjne.

Henrik Bondtofte:

Et godt link, er et link der har en høj værdi for de brugere, der bliver præsenteret for det!

Søren Riisager:

Et godt link, er et link som giver trafik til sin hjemmeside.

Hvilke typer links har du mest fokus på?

Jonathan Lindahl:

Kontekstuelle links. En god linkprofil har naturligvis en god diversitet i dens linkprofil (med links fra fx forums, kommentarlinks mv.), men kontekstuelle links er dem jeg har mest fokus på.

Henrik Bondtofte:

Jeg går primært efter relevante links, links fra sider der tematisk passer godt til modtager websitet og links fra sider, der også kan give besøg til websitet. Herudover er jeg også meget fokuseret på at få links, der kan overføre trust, det er linkbuildingens hellige gral!   

Søren Riisager:

Jeg har mest fokus på links fra artikler til medier og hjemmesider med faste brugere.

Hvad gør du, hvis din hjemmeside er påvirket af negativ SEO?

Jonathan Lindahl:

Jeg vil (1) kontakte ejerne af hjemmesiderne og høre, om de vil kunne fjerne linket (og evt. om de ved, hvem der har placeret linket). Hvis der stadig er links tilbage, som ikke er fjernet (hvilket der ofte vil være), vil jeg (2) bruge Google Disavow værktøj (men kun hvis jeg er sikker på, at jeg ikke selv kan få fjernet linket).

Henrik Bondtofte:

Jeg laver en liste over alle de dårlige links og indsender en disavow-fil.

Søren Riisager:

Hvis vi har en kunde, som er ramt af negativ SEO i form af links, bruger vi Disavow. Disavow er forholdsvis simpelt at arbejde med. Den store udfordring ligger i at deale med DDOS, hackere eller andre typer af negativ SEO angreb.

Er det værd at anvende splogs til linkbuilding, hvis ja hvordan?

Halfdan Timm:

Det korte svar er ja.

Det lidt længere svar er ja, men det afhænger af i hvor høj grad og kvaliteten af din splog. Nicherelevante splogs kan med til long tail søgeord være en meget fin løsning. Nøgleordet her er “alt med måde”. Din linkprofil bør ikke være udgjort alene af splogs, men de kan give et fint boost især til de søgeord, der ellers kan være svære at skabe links til.

Søgemaskineoptimering handler efter det tekniske fundament, søgeordsanalysen og det løbende indholdsarbejde om links. Gode splogs vil altid virke, da det i definitionen af en god splog ligger, at den ligner (og måske er!) en brugbar side.

Jonathan Lindahl:

Jeg har kun brugt splogs tilbage i de gode gamle dage, hvor det virkede fint. Så jeg kan ikke ud fra min egen erfaring fortælle om det er dét værd eller ej i dag. Jeg kan dog se på andres hjemmesider, at det stadig kan være effektivt at bruge, hvis det gøres ordentligt.

Det er dog ikke noget jeg selv vil komme til at bruge, da jeg hellere vil have et godt og relevant link end at bruge den samme tid på at få 2-3 urelevante links fra splogs.

Henrik Bondtofte:

Ja, hvis du har websites, der ikke behøves at være der i morgen:-). Generelt set, er jeg stor modstander af splogs. Hvis du kan lave splogs, der er så gode, at de ligner helt almindelige blogs er det i orden, men så er der i realiteten blot tale om blogs og ikke en splog.

Søren Riisager:

Splogs er en kortsigtet strategi, det kan give noget på den korte bane, men man vil højst sandsynligt tabe på den lange.

Er der forskel på, hvordan du vil linkbuilde til din side, alt efter hvilken type hjemmeside du har (Webshop, Affiliate marketing, blog mm.), eller er det hjemmesidens emne, der gør udslaget?

Jonathan Lindahl:

Nej, det vil stadig være de kontekstuelle links jeg vil gå efter. Hvilke hjemmesider jeg så vil forsøge at få linkene fra vil afhænge af min hjemmesides emne.

Henrik Bondtofte:

Nej – der er ingen forskel. Der hvor forskellen ligger er den risiko man er villig til at løbe. Generelt set, løber jeg ingen risiko på nogle af mine egne websites mere, jeg har haft flere hundrede websites igennem tiden og jer er efterhånden træt af at spilde min tid på midlertidige eventyr. Jeg går efter de langsigtede i stedet.

Søren Riisager:

Der er som sådan ikke forskel , dog kan man give den mere gas, hvis man sender links ind til sider, som linker til ens ”money-domain” (Tier2).

Hvis du havde en webshop som solgte fodboldudstyr, hvad ville dine 3 første links være?

Halfdan Timm:

Umiddelbart falder 3 ting mig ind:

  1. Tage fat i mine leverandører og få dem til at linke
  2.  Henvende mig til sider, der handler om fodboldrejser og indgå en form for samarbejde med dem – så lidt som gæsteartikler og så meget som sponsorater, deling af e-maillister og lignende
  3. Finde lokale fodboldklubber og tilbyder dem sponsorater af fx fodboldsukker mod eksponering og derved links fra deres hjemmesider

Alle 3 links kan være super stærke, relevante for din forretning og meget svære for dine konkurrenter at kopiere. Det bedste af det bedste!

Jonathan Lindahl:

  1. Jeg vil prøve at lave en ekspert round-up med ejerne af de danske fodboldblogge med fodboldrelateret spørgsmål (fx hvilken fodboldsko der er deres ynglings mv.). Herefter vil jeg så høre, om de kunne være interesseret i at linke til indlægget (fx fra deres “Om mig” side). Hvis ikke man kan overbevise dem om det, vil jeg nok i det mindste kunne overbevise dem om at dele indlægget på deres sociale medie profil (hvilket vil give lidt relevant trafik).
  2. Forsøge samme taktik som Christopher Laursen gjorde i denne glimerende case.
  3. Lav en rabatkupon og tilmelde min webshop til de forskellige rabatkupon oversigter.

Henrik Bondtofte:

Nu har jeg en webshop, der sælger sports- og træningsudstyr. Der er den naturlige vej selvfølgelig igennem klubber, hvor de dyrker de sportsgrene, som vi sælger udstyr til. Hvis jeg havde en fodboldshop ville jeg starte med at sponsorere en masse fodboldklubber og/eller tilbyde klubaftaler med rabatter til deres medlemmer, med i aftalen er det så et krav, at logo med link skal sættes på deres sider! Herudover ville jeg bruge branchekataloger og få links fra producenter og samarbejdspartnere!

Søren Riisager:

Et sted at starte, kunne være nogle af de mange uofficielle fanklubber, der findes derude.

Hvad er dine anbefalinger i forhold til køb af linkbuilding?

Jonathan Lindahl:

Jeg har aldrig selv købt linkbuilding. Men hvis jeg gjorde, vil jeg især kigge på 2 ting:

  1. Referencer. Vil udbyderen kunne vise referencer, hvor han/hun har skabt gode resultater for en given kunde vil det helt sikkert være et plus.
  2. Risiko. Jeg vil være meget opmærksom på, hvilke typer links udbyderen vil skaffe. Har man det fint med splogs og deres risiko, så er det fint med en udbyder der tilbyder links fra splogs. Men er man ikke interesseret i links fra splogs er det vigtigt at være opmærksom på, hvilke type links det er udbyderen laver.

Henrik Bondtofte:

Vær meget varsom med hvor du køber dine links! Der er flere krejlere derude, end der er dygtige linkbuildere. Vi ser hvert eneste år en hel hær af nye håbefulde lykkeriddere, der har bygget et lille blognetværk, de sælger links fra. Jeg ser rigtig meget af det, fordi mange af mine kunder kommer til mig på grund af linkstraffe, og fordi de vil have vurderet, de links de har fået lavet. Desværre starter jeg stort set alle mine kunder op med at fjerne en masse links! Jeg arbejder ikke videre på et råddent fundament.

Søren Riisager:

Spørg efter eksempler eller cases, som tidligere er leveret og lyt til din mavefornemmelse. Lad være med at gå op i antal links. Et links fra en troværdig side med autoritet, kan være over 100 splogs værd – kvalitet frem for kvantitet.

Endelig vil jeg høre, om du vil dele et par forslag til steder, hvor der kan søges inspiration?

Jonathan Lindahl:

De flest kender ham nok efterhånden. Men skal jeg anbefale én udenlandsk blog må det blive Backlinko.com. Her finder du bare den bedste information om linkbuilding. Skal jeg anbefale en dansk blog må det nok være Henrik Bondtoftes blog.

Henrik Bondtofte:

Et godt sted at starte, ville være at købe min bog, Linkbuildingbogen. Ja, jeg ved det er ananas i egen juice, men den er altså god har jeg hørt! Ud over det så har jeg massevis af gratis blogindlæg på min blog omkring linkbuilding. Andre interessante steder at søge inspiration fra kunne være hos Paddy Morgan eller Jon Cooper.

Søren Riisager:

Her findes der masser af ideer til fremgangsmetoder Backlinko.com.

Skriv et svar